Järjestelmä on niin hienostunut, että sitä varten tarvitaan poikkeuksellisia ohjauspaneeleja lukuisten sisäisten ominaisuuksien käytön helpottamiseksi. Näitä ohjauspaneeleja ovat asukkaan henkilökohtaisten vaatimusten mukaiset terminaalit (Personal Occupant Requirements Terminals), joilta PORT-teknologia on saanut nimensä. Täysin uudessa PORT-terminaalisarjassamme on useita standardoituun sisäiseen laitteistoon asennettuja ominaisuuksia. Arkkitehtoonisesta ambitiosta tai tietyn kosketuspisteen toiminnallisista vaatimuksista riippumatta meiltä löytyy siihen sopiva PORT-terminaali.
PORT-teknologia tarjoaa enemmän toimintoja kuin mikään hissijärjestelmä koko historian aikana. Se sisältää runsaasti ominaisuuksia, joita kehitetään jatkuvasti. Sen lisäksi, että se tarjoaa hissiryhmän tehokkaimman käytön, matkustajat voivat nauttia todella saumattomasta tavasta, jolla heidät kuljetetaan kohteeseensa vähäisellä määrällä välipysähdyksiä. Lisäksi sen sisäiset turvallisuusominaisuudet takaavat mielenrauhan koko matkan ajan.
PORT-teknologia rakentuu Schindlerin ainutlaatuiselle 30 vuoden kokemukselle kohdekutsun valvontana tunnetusta järjestelmästä, joka parantaa merkittävästi hissiryhmien liikenteen käsittelytehokkuutta.
1990-luvulla rakennuskorkeutta alkoi rajoittaa hyvän palvelun edellyttämien lisähissien määrä. Alalla ymmärrettiin yleisesti, että lähestymistapa, jonka mukaan matkustajat voisivat rekisteröidä määränpäänsä ennen hissiin nousua, tarjoaisi parempaa palvelua tietystä hissiryhmästä ja ratkaisisi ongelman. Kukaan alalla ei kuitenkaan pystynyt tekemään tähän konseptiin perustuvaa käytännöllistä järjestelmää. Vuonna 1992 Schindler esitteli Miconic 10:n, ensimmäisen käytännöllisen kohdekutsun valvontajärjestelmän, ja mullisti markkinat. Kun 2000-luvun alussa kävi selväksi, että kohdekutsun valvonta on tie eteenpäin, myös muut yritykset alkoivat tarjota tuotteita, mutta tuolloin Schindler oli jo toisen sukupolven järjestelmässä – ja PORT on nyt jo kolmas!
Kun matkustaja ilmoittaa PORTille halumansa määränpään joko terminaalilla, RFID-kortilla tai älypuhelimella, järjestelmä analysoi kaikki mahdolliset yhdistelmät, joilla tämä matka voidaan toteuttaa ottaen huomioon kaikki muut järjestelmän kutsut ja kunkin hissin nykyisen käytön. Useiden vuosien tutkimuksen pohjalta kehitetyn erikoisalgoritmin avulla määritetään optimaalinen allokaatio, joka välitetään matkustajalle terminaalin tai puhelimen kautta. Näin matkustajat voivat odottaa osoitetun hissin oven edessä valmiina astumaan nopeasti sisään, minkä jälkeen heidät kuljetetaan kerrokseensa mahdollisimman vähäisillä pysähdyksillä.
Uskomme, että PORT-teknologian käyttämä jakelumenetelmä on huippua alallaan. Mutta emme pysähdy tähän. Vuosi vuodelta saamme lisää tietoa useista tuhansista maailmanlaajuisesti käytössä olevista yksiköistä, jota tutkimustiimimme hyödyntävät suorituskyvyn asteittaiseen parantamiseen. Emme aio luovuttaa johtajuuttamme suorituskyvyssä aivan heti!
Hissin tehokkuus voidaan yleisesti määritellä kahdella asialla, jotka liittyvät toisiinsa. Matkustajien käsittelyn tehokkuus ja energiatehokkuus.
Nopeus, jolla hissi pysyy käsittelemään matkustajia, on luonnollisesti elintärkeää koko rakennuksen toimivuudelle. Esimerkiksi toimistorakennuksessa, etenkin aamuruuhkan aikaan, jos asennettujen hissien määrä ei riitä kuljettamaan ihmisiä tehokkaasti haluttuihin kerroksiin, muodostuu jonoja, jotka turhauttavat matkustajia ja alentavat rakennuksen arvostusta. PORT-laitteisto varmistaa, että samaan kerrokseen matkustavat matkustajat ohjataan tarvittaessa samaan hissiin. Tämä tarkoittaa, että hissikori pysähtyy mahdollisimman vähän rakennuksessa ylös mennessään, minkä ansiosta se palaa nopeammin sisääntuloaulaan. Kun kukin hissikori palaa sisääntuloaulaan useammin, saapuvia matkustajia voidaan palvella paremmin ja myös liikenteen ohjaustehokkuus kasvaa.
Energiatehokkuuden osalta haluamme korostaa, että jokainen Schindler-hissi on yksilöllisesti varustettu uusimmalla koneisto- ja materiaaliteknologialla, mikä takaa korkeimman tehokkuuden. Mutta PORT voi tarjota vielä enemmän. PORT-teknologialla varustettu hissi voi toimia siten, että itse ryhmä voi toimia energiatehokkaasti käyttäen toimintoa, jota me kutsumme energian ohjausoptioksi eli ECO (Energy Control Option). ECO-tilassa järjestelmä tarjoaa kaikille matkustajille hyväksyttävän odotusajan palvellen heitä samalla energiatehokkaasti. Tämä ratkaisee hissiryhmien tyypillisen ongelman eli sen, että ne kuluttavat eniten energiaa, kun matkustus on vähäistä. Kun matkustuskutsuja on vain vähän, mikä on yleistä suurimman osan päivästä, jokainen matkustaja voidaan poimia erittäin nopeasti hissillä ja kuljettaa nopeasti kohdekerrokseensa juurikaan ilman muita matkustajia. Tällöin hissit kulkevat pitkiä matkoja vain muutaman matkustajan takia. Lisäksi, koska hissit vastapainotetaan tyypillisesti 50 %:n kuormituksella, järjestelmän hissikorit liikkuvat tällöin epätasapainossa, mikä ei ole energiatehokasta. ECO-tila ratkaisee tämän ongelman. Energian säästämiseksi ECO-tila voi käyttää vähemmän hissejä niin, että hissikorissa on usempia henkilöitä, mikä johtaa lyhyempiin matkoihin ja parempaan kuorman tasapainoon. Tämän ansiosta ECO-tila vähentää hissien energiankulutusta huolehtien samalla, että matkustajan odotusaika ei ylitä tiettyä tasoa, mikä tuottaa asiakastyytyväisyyttä ja korkeinta energiatehokkuutta samanaikaisesti.
Turvallisuus on integroitu PORT-järjestelmään, ja se voi toimia useilla eri tasoilla. Se voidaan integroida saumattomasti olemassa olevaan rakennuksen turvajärjestelmään tai globaaliin yritysjärjestelmään yksinkertaisen liitännän avulla. Nykyään monet asiakkaat, jotka ovat tulleet tietoisiksi PORT-järjestelmään sisäänrakennetuista turvatasoista, ovat kuitenkin halunneet muodostaa rakennuksensa turvallisuusstrategian sen ympärille.
PORT-turvallisuuskonseptin ydin perustuu siihen, että asiakasta pyydetään tunnistautumaan, jotta voimme palvella häntä. Joten esimerkiksi kun asiakas näyttää RFID-korttiaan tarkastuspaikalla, hän ei vain pääse sisään, vaan hänelle kerrotaan myös, mihin hissiin hänen on mentävä päästäkseen yleensä aamulla käyttämäänsä määränpäähän. PORT-hissiin kuuluu terminaaleja, joissa on integroitu kortinlukija. Näin turvallisuus voidaan varmistaa kaikissa kohteissa, joihin ne on sijoitettu. Usein ne sijoitetaan tarkastuspisteeseen, johon tyylikkäästi muotoiltu PORT-terminaali voidaan integroida helposti. Pyynnöstä Schindler voi myös toimittaa Schindlerin pikaportit.
RFID-korttiratkaisun lisäksi myPORT tarjoaa myös muita toimintoja, joita voidaan käyttää yhdessä korttien kanssa tai niiden sijasta. Ja lopuksi: vaikka tässä osassa käsitellään pääasiassa hisseihin liittyvää PORT-teknologiaa, järjestelmä voidaan hyvin laajentaa kattamaan rakennuksen kaikki kulunvalvontaan liittyvät seikat.
PORT-teknologian kaikki näkökohdat on suunniteltu parantamaan matkustajan kokemusta. Haluamme, että käyttäjien jokainen kontakti ilahduttaa heitä turvallisuuden, mukavuuden ja miellyttävyyden tunteella. Kun käyttäjä saapuu rakennukseen, hän saa sisäänkulkuluvan koskematta mihinkään, kävelee hissiin ja hänet kuljetetaan nopeasti kerrokseensa. Tavoitteenamme on saumaton liikkuvuus ja henkilökohtaista palvelua tarjoava järjestelmä.
PORT oppii minne käyttäjät haluavat mennä tiettyinä aikoina ja pyrkii ennakoimaan tarpeet. PORT osoittaa aina käyttäjille hissin, joka ei ole liian täynnä ja joka kulkee määränpäähän ilman useita välipysähdyksiä. Ennen kaikkea yritämme aina herättää tunteen, että jokainen heidän tekemänsä matka on PORTin mielestä äärimmäisen tärkeä.