Schindler PORT -tekniikka mullistaa liikennevirtojen optimoinnin rakennuksissa tarjoten samalla henkilökohtaista palvelua ja kulunvalvontaa.
Täydellisyys on melkoinen haaste nykyaikaisissa rakennuksissa, joissa jokainen matka voi sisältää yhden tai useamman pystysuuntaisen kulkuvälineen, pääsyn suojatuille alueille, tuntemattoman toimiston etsimisen ja niin edelleen – samalla kun haluat vain päästä määränpäähäsi ja jatkaa käsillä olevaa työtä.
Schindlerin PORT-tekniikan henkilökohtaisen liikenteenhallinnan avulla matkustajien tarvitsee ainoastaan tunnistautua ja ilmoittaa haluttu määränpää PORT-terminaalissa. PORT-tekniikka huolehtii lopusta ja toteuttaa saumattoman matkan käyttämällä optimaalisesti suunniteltua reittiä, joka vie määränpäähän lyhyimmässä mahdollisessa ajassa.
PORT-tekniikan vakio-ominaisuuksia ovat useat edistyneet toiminnot, joilla järjestelmä voidaan räätälöidä omiin tarpeisiisi.
PORT-tekniikka on suunniteltu tuomaan uusi ulottuvuus sisäänpääsyterminaalien käyttöön rakennuksen sisääntulossa. PORT-tekniikan avulla jokainen tulija voidaan varmentaa, ja sen lisäksi hissi voidaan tilata kyseisen henkilön kohdekerrokseen ja ilmoittaa se suoraan sisäänpääsyterminaalilla. Ja koska kyseessä on PORT-ohjaus, voimme taata, että hissi suorittaa parhaan mahdollisen matkan valitsevissa liikenneolosuhteissa.
Kukin PORT-terminaali on varustettu lukijalla, joka voi kommunikoida minkä tahansa yhteensopivan radiotaajuuslaitteen kanssa yksinkertaisesta kortista älypuhelimeen. Sen avulla voidaan tarjota erikoisominaisuuksia hissien normaalin käytön aikana tai, kun PORT on integroitu sisääpääsyterminaaliin, se tarjoaa täysin hissien kanssa integroidun kulunvalvontajärjestelmän.
Pysäköinti voidaan konfiguroida siten, että järjestelmä määrittää reaaliaikaisen tilastotiedon perusteella nykyisellä ajanjaksolla todennäköisesti pyydettyjä kerroksia ja pysäköi hissit sen mukaan. Vaihtoehtoisesti asiakas voi määrittää pysäköintikerrokset etukäteen.
Kun PORT-tekniikkaa käytetään yhdessä sisäänkäyntiterminaalin kanssa, tämä ominaisuus estää käyttäjää siirtämästä korttia takaisin terminaalin yli toisen henkilön sisäänpääsyä varten. Toista kuittausta tässä ja muissa lähellä olevissa sisäänpääsyterminaaleissa ei hyväksytä.
Tämän valinnaisen ominaisuuden tarkoituksena on estää matkustajia menemästä hissikoriin esimerkiksi työtoverin kanssa käyttämättä korttiaan. Jos matkustaja menee hissiin käyttämättä kulkulupaansa, annetaan sanktio, kun tätä kulkulupaa käytetään uudelleen. Sanktio voi olla varoitus PORT-terminaalin näytössä tai vaatimus kulkuluvan nollaamisesta sisääntulohallin turvatarkastustiskillä.
Useissa korkeissa rakennuksissa hissikuilun käyttö halutaan maksimoida käyttämällä kaksikerroshissejä. Perinteisissä järjestelmissä tämä voi osoittautua käyttäjälle erittäin turhauttavaksi, koska esimerkiksi alempi kori pysähtyy toistuvasti yläkorin huoltotarpeen vuoksi, tai aulassa on hämmennystä siitä, mihin koriin tulee mennä. PORT-tekniikka poistaa tämän ongelman käytännöllisesti katsoen kokonaan. Koska tiedämme kaikki matkustajat ja heidän määränpäänsä etukäteen, kaksikerroshissit eivät pysähdy useammin kuin yksikerroksiset hissit. Lisäksi PORT-näytön etukäteen antama ilmoitus poistaa matkustajien hämmennyksen.
Sukkulapalvelu kahden kerroksen välillä saattaa vaikuttaa kaikkein yksinkertaisimmalta hissin toiminnolta. Jos sitä ei optimoida, saatetaan itse asiassa kuljettaa teoreettista kapasiteettia paljon vähemmän ihmisiä ja aiheuttaa pitkiä odotusaikoja. PORT-tekniikan sukkulaohjaus muodostaa matkustajamäärien arviointityökalujen avulla palvelumallin, joka kaiken aikaa maksimoi liikennevirran järjestelmässä ja minimoi odotusajat.
Pilvenpiirtäjien yläaulassa, jonne matkustajat kuljetetaan hisseillä pääaulasta ja jossa heidät ohjataan sitten ylempiin kerroksiin vieviin hisseihin, on aina huoli siitä, että syntyy ruuhkaa. Järjestelmä voi havaita tällaisen tilanteen vertaamalla yläaulaan toimitettujen ihmisten määrää poistuvien ihmisten määrään ja hidastaa toimitusmäärää, kunnes tilaa on vapautunut.
Koska PORT-tekniikka tietää kuhunkin kerrokseen toimitetut henkilöt, se pysyy muodostamaan kuvan ihmismäärästä kussakin kerroksessa. Evakuointitilanteessa järjestelmä voi päättää, mitkä kerrokset voidaan evakuoida porraskäytävien kautta ilman ruuhkaa, ja neuvoo kyseisiä matkustajia siirtymään niihin näytön avulla. Muissa kerroksissa se voi tarjota evakuoinnin hissin kautta, ja koska se tuntee henkilömäärän, se voi tuoda tarpeeksi hissejä kuljettamaan kustakin kerroksesta kaikki kerralla paniikin välttämiseksi.
Normaaleissa olosuhteissa hissin kokoonpano on suunniteltu tarjoamaan loistavaa palvelua matkustajilleen. Tämä ei kuitenkaan aina toteudu vaikkapa epätavallisen kävijämäärän vuoksi, tai kun lukuisia hissikoreja on poistettu käytöstä (esimerkiksi rakentamisen johdosta). PORT-tekniikan etukäteisen viestinnän avulla matkustajat voidaan ohjata joko kävelemään yhdet portaat alempaan kerrokseen ja siirtymään hissiin sieltä, tai heidät kuljetetaan yksi kerros määränpään yläpuolelle. Tämä toteutetaan tarvittavien pysähdysten yhdistämiseksi ja siten yksiköiden käsittelykapasiteetin lisäämiseksi nopeuttamalla hissien saatavuutta.
Vähäisen liikenteen aikoina tyypillinen hissijärjestelmä yrittää minimoida odotusajat osoittamalla ihmisille oman hissikorin. Koska hissi on vastapainotettu puolikkaalla kuormalla, tämä johtaa useisiin matkoihin epätasapainoisilla kuormilla, minkä vuoksi energiankulutus on korkeaa. ECO-tilassa "hiljaisen liikenteen" matkat suunnitellaan siten, että odotusaika on kohtuullinen, ei välttämättä minimaalinen. Tämä tarkoittaa, että kaikkia hissejä ei tarvita, jolloin saadaan aikaan merkittäviä energiansäästöjä. Energiaa säästyy myös, koska korikohtainen matkustajamäärä pyritään saamaan mahdollisimman lähelle tasapainotettua kuormaa.
Asiakkaille, jotka tarvitsevat yksityiskohtaista tietoa järjestelmänsä toiminnasta, on saatavilla kattava raportointipaketti.
PORT sopii erityisesti suurille hissiryhmille tai suorille konfiguraatioille runsaasti liikennöidyissä liikerakennuksissa, ja se voi lisätä käsittelykapasiteettia ja vähentää ajoaikoja – kumpaakin 35 %:lla.
PORT vähentää ruuhkia sekä sisääntulohallissa että korin sisällä jakamalla matkustajat yksittäisiin kerroksiin. PORT tarjoaa täysin integroidun rakennuksen sisäänpääsyn valvonnan, ja myPORT-sovellus mahdollistaa hissin ohjauksen ja rakennuksen sisäänpääsyn turvavalvonnan älypuhelimella.
PORT-tekniikan ECO-toiminto valvoo jatkuvasti liikennettä ja pitää keskimääräiset odotusajat määritetyllä tasolla tai sen alapuolella pyrkimmällä samalla säästämään mahdollisimman paljon energiaa.
Schindlerin PORT-tekniikan avulla saat vapaammat kädet seuraavan sukupolven rakennusten suunnittelussa, sillä se poistaa monia sisätilojen asettelun rajoituksia.
PORT-tekniikka tarjoaa erilaisia tapoja matkustaa rakennuksessa koskematta koskaan hissiin tai edes hissin oveen.
Luokkansa paras liikenteenohjaus
PORT-liikenteenohjaus laajentaa merkittävästi perustason PORT-järjestelmää. Tämä on aidosti integroitu ratkaisu, joka mahdollistaa turvallisen ja kätevän matkustamisen rakennukseen saavuttaessa, sen sisällä liikuttaessa ja lopulta rakennuksesta poistuttaessa. Siihen sisältyy sarja terminaaleja, joissa on erityiset sovellukset vierailijoille, pysäköintiin, oville, toimistoille ja asukkaille.